...

Tuesday, December 30, 2008

I Am A Hoarder!!??

Over the long holidays I had the luxury of time to do some spring cleaning of my wardrobes... my oh my... Have I become a hoarder??!!

huh...apekahh hoarder???

Hoarder - a person who accumulates things and hides them away for future use...

If I am not mistaken...hoarder nih salah satu cabang penyakit OCDC - obsessive-compulsive disorder (do ur own googling lah for more explanation)
Contoh senang... beli kasut..kotak kasut simpan sbb dlm ati cakap..sayanglah nak buang kotak nih, nanti esok2 bleh guna utk isi apa2 or utk guna sbg kotak letak hadiah nak bg kawan2... biasanyer mak2 kita or org tua2 ada skit 'penyakit' nih... semua benda yg tak rosak disimpan baik2 for future use walaupun after 2 years tade guna punn...

Even dalam Oprah pun pernah ada citer pasal org2 yg obsess dgn barang2 lama yg tak pakai dah tapi dok simpan lagi... ada satu kes tu, sampai dah tade space dah dlm umah dia tu sbb penuh ngan barang2...


Why I said that aku terasa semacam dah ada sedikit penyakit nih... sebab nyer aku ada banyakkk baju2 yg dah tak muat nak pakai tapi still aku simpan lagi... not only bajus...but other stuff too... well..the thing is... benda2 tu are still in good condition...takkan lah nak throw them away kan... nak bagi orang? nak bagi sapa???

Lately nih aku selalu dok pk that... I have too many stuff at my house n office... with that too many things..life become more complicated... (or maybe kepala aku yg tgh serabut sebenarnyer?)

So... with heavy heart I've decided to let go benda2 yg dah berzaman aku tak guna though they r still in good condition... uhukk..uhukk...


Taknaklah jadi mcm ni...
sekadar gambar hiasan tau... bukan rumah aku nih...hehe


Dalam dok pk2 pasal ni... viola!!.. I had a eureka moment!! huhu... I have great ideas on how to turn the clutters into a project!! Yeayy...got excited sangat.. but I need support from all of u..especially my colleagues lah... nanti aku citer apa benda nyer...








Compulsive hoarding (or pathological hoarding) is the acquisition of, and failure to use or discard, such a large number of seemingly useless possessions that it causes significant clutter and impairment to basic living activities such as mobility, cooking, cleaning, showering or sleeping.






one person’s trash is another person’s treasure

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Related Post